نهضت تاریخ پردازی در ا مریکا
رستاخيز رستاخيز


با اینکه امریکای مهاجران اروپائی تاریخ چندان طولانی و افسانه‌آمیزی ندارد اما نویسندگان با وام گرفتن موضوعات تاریخی و افسانه‌آمیز سایر ملل کتب ادبی فراوان تألیف کردند که همراه با وصف مناظر طبیعی و زندگی مردمان روستائی از میان رمانهای تاریخی که امریکائیان پدید آوردند مورد توجه فیلمبرداران قرار گرفت و پاره‌ای ازین رمانها نیز بزبانهای مختلف ترجمه شده است از آنجمله است رمان بن هور اثر لیووالاس با پاره‌ای آثار فرانسیس ماریون کروفورد (1909-1854) استفن کرین Crane (1900-1871) نویسنده‌ای واقع‌بین و رئالیست بود که با تصنیف چند رمان شهرتی بهم رسانید اما بیشتر آنها از جمله داستان ماگجی Maggie داستان زندگی دختری هرجائی را که از یک خانواده کارگر نیویارکی بود و رد آن شرح بدبختی‌ها و وصف تهیدستی و قیافه کریه فقر بخوبی نشان داده شده است.
درین اثر از رحم و شفقت و دلداگی و عشق چندان خبری نیست روی همین اصل مورد توجه مردم قرار نگرفت اما در رمان نشان سرخ شجاعت، کرین جنگ ندیده شرح زندگی روستائی جوانی را که از جنگ برای خویشتن تخیلات شیرین طرح کرده و چون به میدان نبرد می‌رسد سخت می‌ترسد و از آنجا می‌گریزد اما بزودی باز می‌گردد و دلیری نشان می‌دهد و در این جا کرین نشان می‌دهد که چطور میدان جنگ بسیاری مردان بزدل ر ا به قهرمانی تبدیل می‌کند.
موضوع تازه‌ای که نویسندگان امریکائی را به خود مشغول داشته و درباره آن داستان‌های گوناگون پرداخته‌اند کشف و بیان عیوب و مفاسد اجتماعی جامعه امریکائی است چه سرمایه‌داران بزرگی چون راکفلر، کارنگی، فورد و غیره قدرت سیاسی را بدست می‌گیرند و درین گیر و دار خلاف‌ها و رشوه ‌خواری‌ها و گانگستر بازی درین جامعه سخت متداول می‌گردد با اینکه نویسنده گان امریکائی می‌کوشند که دغل کار را رسوا کنند باز گاه اتفاق می‌افتد که نویسنده‌ای زبان اعجاب و تحسین به اعمال پاره‌ای خلاف‌کاران می‌گشاید از آن جمله است رمان غول اثر درایزر. فرانک نوریس (1902-1879)دنباله‌روی سبک رمانتیک و طرفدار طبیعت‌پردازی بود فکر این نویسنده متوجه بزرگ، وحشتناک و اینگونه مفاهیم و مسائل بود. برخی از آثار این نویسنده شرح کاشتن گندم، حمل و نقل و مصرف آن و توصیف کسل کننده‌ای از قهرمانان داستان است، مک تک Mcteque داستان مردی است که خوی آدمی را رفته رفته از دست می‌دهد و … اپن سینکلر از زشتی‌ها و پلیدی‌های جامعه امریکائی پرده برمی‌دارد آثاری از قبیل: جنگل، کتاب صرافان، کتاب شاه زغال، کتاب نفت می‌باشد که در مه آنها به زبان انتقادی گزنده‌ای سخن می‌گوید.

جک لندن (1916-1875) در سانفرانسیسکو متولد گشت جوانی را در چنگال فقر و بدبختی و ولگردی گرفتار بود. بهمین جهت در آثارش وصفی تمام نما از محرومیت‌های طبقه تهیدست و بی‌پناه و ستم‌دیده نمایان است. بیشتر قهرمانهای جک لندن از میان جانوران و مردان خشن انتخاب گردیده است برخی از آثارش عبارتست از: جنگل، آشتی ناپذیر، جری در جزیره، عشق بزندگی هنری جیمس (1920-1843) در نیویارک متولد شد از 17 سالگی به اروپا سفر و چندی بعد به آمریکا مراجعت کرد، اولین و داستانهای کوتاه خود را در سال 1864 منتشر ساخت در سفر دوم خود به اروپا با تورگنیف، فلوبر، امیل زولا در پاریس ملاقات کرد. در جنگ جهانی اول شرکت کرد. چون زندگی مرفهی داشت دارای لحنی اشرافی بود برخی از آثارش میدان واشنگتن، چهره یک بانو، کاسه زرین، سفرا و بالهای کبوتر می‌باشد.
جو کیوم میلر Joqquim Miller از شاعران بنام آمریکائی بود که نخست اشعارش در انگلستان بزیور طبق آراسته و مورد استقبال انگلیسی‌ها واقع می‌شود اشعار اقیانوس آرام و توصیفاتی که از مناظر طبیعی موطن خویش می‌کند اشعارش دلپذیر می‌سازد. برت هارت از جمله شاعران امریکائی بود که در اشعار خویش سخن از زبان ولگردان و اصطلاحات آنها گفته و توصیفاتی جالب از صحنه‌های قمار بازی و شرابخواری کرده است. ائی آرابنس Ea Robinson شاعری است که بیشتر بوصف زندگی مردم عادی و معمولی می‌پردازد اما کلامش غم‌انگیز و انتقاد آمیز است. استفن کرین علاوه بر نویسنده گی شاعری مشهور بود که مضامین شعریش تلخ و گزنده و انتقادی بود. امیلی دیکنس (1886-1830) اشعاری ساده و شیوا اما تا حدی مقتیس از کیتس و شکسپیر می‌سرود، در انتخاب لغات زیبا و استعارات جالب دقت فراوان می‌کرد.
ادیت وارتن (1937-1862) خانم ادیت چندان توجهی به زندگی فقیرانه مردم تهیدست و ستمدیده ندارد اما در توصیف قهرمانان زن داستانهای خود مهارتهای فراوان بخرج داده است سبکی دلاویز داشت برخی از آثارش اتان فرم، تابستان، عادت ناحیه، عصر عصمت، خانه مرت و میوه درخت می‌باشد. تئودور درایزر (1945-1817) Dreiser از نوینسده گان برجسته امریکائی بود چون در تنهائی بسر می‌برده هر چه در دل داشته گفته است وی را پدر ادبیات سیاه و پیرو سبک طبیعت پردازی دانسته‌اند برخی از آثارش عبارتست از پول پرست یک غمنامة امریکائی، خواهر کاری، بامداد. در آثار این نویسنده بررسی‌های روانی جالبی دیده می‌شود. دوزن نویسنده امریکائی در زمینه ادبیات آمیخته به بدبینی و تصویر واقعیت زنده گی و رد تاریخ رنجبران و ستمدیده گان معروف هستند آثاری پدید آورند خانم الن گلاسگو (1945-1874) آثاری از قبیل: زنده گی مصون پدید آورد. درین اثر سخن از زندگی اشراف جنوب است که از دستبرد مصون مانده و در برابر آن گروه بیشمار تهیدستان قرار دارند.
خانم ویلا کاتر (1948-1876) نیز روحی حساس و قلمی روان در وصف گرفتاریهای ستمدیده گان و رنجبران و زنده گی غم انگیز آنان داشت برخی از آثارش عبارتست از: آنتونیای من، کتاب بانوی گمشده، خانه استاد، دشمن خونی من. سینکلرلوئیس نویسنده نامدار آمریکائی در سال 1875 چشم بجهان گشود. آثاری رئالیستی از قبیل: زیر سطح، کتاب خیابان اصلی، بابیت، المرگانتری خلق کرد سبکی انتقادی و معمولی و یکنواخت داشت از ریاکاری مذهبی سخت انتقاد می‌کند، شوخ طبعی دلپیی نیز در آثارش دیده می‌ِود. شروود آندرسن (1941-1876) سبکی ساده و صریح آثاری از قبیل: کتاب واینسبورک اوهیو، کتاب خنده‌های مرمزو پديد آورد از روانشناسی فروید در آثار خویش سود فراوان جست. وچل لیندسی Vachel از راپوند، ادگارلی متسرز، چ.ج. فلچر و رابرت فراست از شاعران بزرگ شعر جدید امریکا بشمار می‌رفتند.

لیندسی شاعر توده مردم و مایه سخنش مباحث اجتماعی بود بسراسر امریکا سفر کرد از سرودهای سیاه پوستان الهام گرفت. رابرت فراست (1963-1875) شاعر بزرگ امریکائی در ده سالگی از پدر یتیم شد در 15 سالگی اولین شعر خویش را در بولتن مدرسه‌ای که درس می‌خواند چاپ کرد در نوزده سالگی یکی از مجلات اشعارش را خرید، مدتی روزنامه‌نگار و معلم بود، سفری به انگلستان کرد و اشعارش را در آنجا انتشار داد. در جنگ جهانی اول به امریکا بازگشت و با استقبال فراوان روبرو شد، فواصل کوهها، جویباری که بغرب می‌پیوندد، درخت شاهد برخی از آثارش می‌باشد. فراست چهار بار برنده جایزه پولیتزر گشت.

ازراپوند (1973-1885) شاعر بنام امریکائی در پرداختن مضامین جذاب در شعر آنهم شعری که آگنده از کنایات و ابهامات باشد اقدام کرده و درک معنای اشعار وی بآسانی میسر نیست، پوند شاعری تجدد طلب و مخالف هر نوع قرار داد و سنت بود، مجموعه اشعارش تحت عنوان آواز مشهور است.
در آستانه قرن بیستم ادبیات امریکا تحت عوامل گوناگون اجتماعی و اقتصادی قرار گرفت‏، هر چه بر ثروت ثروتمندان افزوده می‌شد بهمان نسبت فقر و نداری بطبقات پائین فشار وارد می‌کرد، تبعیضات نژادی یکی از بلاهائی است که آمریکا را از ابتدای کار دچار رنج کرده و مردم بی‌مناسبت نسبت به ساهان زحمتکش اجحاف و ظلم کرده‌اند و آنان را حقیر و پست شمرده‌اند اما از موسیقی آنان الهام گرفتند و از آوازها و موسیقی دانان سیاه برای پر رونق کردن مجالس خود سود فراوان می‌جویند. در این گیر و دار ظلمت‌زا که مظلومان هر روز بیچاره‌تر و مورد ظلم بیشتر واقع می‌شوند نویسندگان بزرگ ظهور کردند که آلام و دردهای ستمدیدگان همچنین مفاسد اخلاقی و اجتماعی جامعه خود را همچون تابلوی نقاشی تصویر و مجسم کردند از این میان می‌توان نام رسان‌نویسانی را ذیلاً ذکر کرد: جیمزتی. فارل نویسنده آثاری از قبیل: جوانی استدس لونی گان، جهانی که من نساخته‌ام و توماس ولف (1938-1900) Wolfe نویسنده و نمایشنامه پرداز معروف صاحب آثاری از قبیل: فرشته بسوی وطن بنگر، زمان رودخانه، تار عنکبوت و صخره دیگر نمی‌توانی بوطن بازگردی، از یک بامداد تا مرگ، چهره یک ملت و نمایشنامه بشهر ما خوش آمدید، اف اسکات فیتزرالد (1941-1896) نویسنده آثاری از قبیل: این طرف بهشت کات سبی بزرگ دارای افکار ضد جنگ و روشنفکرانه و واقع گرایانه بود.
حان داس پاسس در سال 1896 بدنیا آمد آثاری مطول اما جالب از قبیل: یوآ مشتمل بر سه جلد، ماجراهای یک مرد جوان، شماره یک، زمینی که برآنیم، سه سرباز و سفرهائی در میان جنگل‌ها با شیوه‌ای دلپذیر تصنیف کرده وی چند حادثه را تواماً نقل می‌کند و هر یک از حوادث را به تناوب توصیف و بیان می‌کند و از جنگ و عواقب زشت و وحشتناک آن سخن گفته است. ویلیام فالکنر (1962-1897) د رخانواده تاجر پیشه به دنیا آمد در جنگ جهانی اول وارد نیروی دریائی شد و بعد از آن در یک روزنامه بکار پرداخت بعد از چندی اولین رمان خود را بنام پاداش سرابز تصنیف و منتشر کرد برخی دیگر از آثارش بدینقرار است :

شکست ناپذیر، مزاحم دربار، محراب، نخل‌های وحشی، پاکدامنی، خشم و هیاهو. ارنست همینگوی (1961-1898) نویسنده معروف امریکائی در جنگهای داخلی اسپانیا بعنوان خبرنگار جنگی حضور داشت آثار متنوع و جالب فراوان خلق و جایزه ادبی نوبل را در سال 1954 دریافت کرد. برخی از آثارش عبارتست از خورشید همچنان می‌درخشد – داشتن و نداشتن – سیلابهای بهاری زنگها برای که به صدا درمی‌آیند، وداع با اسحله، آنطرف رودخانه، در میان درختان، پیرمرد دریا، مردم در جنگ، کلبه سرخپوستان. ارسکین کالدول Caldwell در سال 1903 بدنیا آمد پس از تحصیلات دانشگاهی بکارهای مختلف و یه سیر و سفر پرداخت و سرانجام به نویسندگی رو آورد، طنز و ریشخند در مورد کسانیکه آسایش دیگران را به هیچ می‌گیرند و در بند خویش و منافع خویش هستند در آثارش موج می‌زند، رمانها و داستانهای کوتاه جالبی نوشت برخی از آثارش بدینقرار است: یک وجب خاک خدا، در سراسر شب، خانه‌ای در کوهستان، راههای جنوب، غوغای ژوئیه، سرزمین امریکا، اسمش را تجربه بگذار.
October 19th, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
شعر،ادب و عرفان